Enkele dagen al melden trouwe lezers van hetVondelpark.net dat er nu twee ooievaars in het park zijn.
Dan komt bij mij de vraag op of het overwinterende mannetje weer vreemd aan het gaan is met het vrouwtje uit Artis,
of dat zijn partner is teruggekeerd van de lange reis uit het zuiden?
Met Mat Janssen, die zijn vrije tijd besteedt aan het bestuderen van de ooievaars, spreek ik af bij het nest.
Ik kom als eerste aan en zie de beide ooievaars fourageren op het afgezette en pas gemaaide stukje Schapenweide rond het nest.
Meteen zie ik dat dit niet het vrouwtje uit Artis kan zijn, want deze heeft een pootring.
Even later komt Mat en al meteen meent hij het paartje te herkennen.
Voor mij is deze constatering niet genoeg, en ik weet hem te verleiden ooievaars-lokgeluiden te produceren.
Verschrikt kijken de Vondelpark-bezoekers om als Mat daar staat te dansen, al rinkelend met zijn sleutels.
Maar de anders zo stoïcijnse ooievaars kijken beiden meteen verheugd op in de richting van Mat.
Het lijkt erop dat ze komen aanvliegen, maar kennelijk zien ze dat Mat deze keer geen voer bij zich heeft.
Nee, zegt Mat, "Eendagskuikens ga ik niet meer voeren. De ooievaars moeten dit jaar maar helemaal voor zichzelf zorgen".
Mat heeft dit jaar grootse plannen voor de ooievaars.
Om te beginnen voldoet het nest dat geplaatst is op initiatief van de Vrienden van het Vondelpark niet meer.
Het is intussen bouwvallig en het nest is te klein.
Mat gaat proberen geld bij elkaar te krijgen waarmee een professionele paal aangeschaft gaat worden.
Volgens deskundigen van diverse ooievaarsstations in het gehele land,
is er plaats voor een tweede paal die in de Koeweide geplaatst kan worden.
In een brochure die Mat gaat publiceren bij de heropening van het Vondelpark op 28 februari,
staan alle ideeën uitgewerkt. Ook plannen voor een webcam en een gps-volgsysteem worden er genoemd.
Meer over de ooievaars in de afgelopen jaren leest u achter het menu Ooievaars.
De brochure van Mat Janssen kunt u opvragen door een mail te sturen via het mailformulier:
Menu Reageer → Ooievaars.
Foto uit het archief, gemaakt door Wout Nooitgedagt.