picasso.jpg
Voorpagina :: Artikelen :: Natuur :: De Vrienden en de Paardenweide

De Vrienden en de Paardenweide
Geschreven door Daniel Kropveld   
zondag 01 november 2009 10:15
Grasmaaifabriek

In de nieuwsbrief van de Vrienden van het Vondelpark van enige weken geleden was te lezen:

...Daniel Kropveld, aanvoerder van de paddenridders, meende dat het maaien in opdracht van de Vrienden was uitgevoerd. Nee hoor! Die beslissing is genomen door Beheer en Groen, Oud-Zuid...

Olav Blok, de auteur van deze nieuwsbrief, maakt hier twee fouten. In de eerste plaats is de ietwat denigrerende term 'paddenridder' hier niet van toepassing, en in de tweede plaats heb ik nooit geschreven dat 'het maaien in opdracht van de Vrienden was uitgevoerd'.
Het is spijtig dat Olav niet voordat hij deze publieke berisping uitdeelde mij even belde om over de uitleg van mijn artikel te praten, heel erg spijtig is dat Olav niet wilde ingaan op mijn uitnodiging om het over zijn reactie te hebben. Er rest mij dus niets anders dan op deze manier de discussie verder te voeren.

Over het gebruik van de Koeweide is de laatste jaren veel gepraat.
In de begintijd van het Vondelpark waren de weides beroemd om de aanwezigheid van de Lakenvelder koeien, een oud Nederlands ras dat toen al vrij zeldzaam was. Het melk van de koeien kon in het Groot Melkhuis genuttigd worden. Op een gegeven ogenblik zal de vraag naar verse melk minder geworden zijn, en zijn de Lakenvelders verdwenen. De jaren daarna is er wel divers ander vee op geweid. Velen kunnen zich de lama's nog herinneren, die afkomstig waren van een kinderboerderij in de Bijlmer. De aanwezigheid van de lama's was tamelijk omstreden. Sommigen vonden dat deze dieren niet in het Vondelpark thuis hoorden, anderen vormden zelfs een fanclub compleet met website (kort geleden opgeheven). Feit was dat de dieren slecht verzorgd werden, en toen ook nog landelijk mond- en klauwzeer uitbrak, moesten de lama's weg. Sindsdien zijn de weides leeg gebleven.

De laatste tijd kwam de discussie over het gebruik van de Koeweide weer op gang. In de wandelgangen werd ook gepraat over de herinvoering van de klassieke Lakenvelders, maar waar haal je die vandaan, en wie gaat ze verzorgen?
Een oplossing die makkelijker realiseerbaar is, is een aantal paarden van een manege in de buurt daar te laten grazen. Met name de Vrienden van het Vondelpark hebben zich voor deze oplossing sterk gemaakt. Opvallend is dat een van de bestuursleden van de Vrienden ook de eigenaar is van de Hollandsche Manege. Dan ga je natuurlijk even nadenken of de Vrienden in het belang van het Vondelpark lobbyen of in het belang van hun eigen bestuurslid? De Vrienden zijn echter daar steeds heel open in geweest, dus of er sprake is van een belangenverstrengeling geloof ik persoonlijk niet.
Het blijft trouwens wel steeds verwarrend welke hoed de Vrienden op hebben als ze het over de paarden hebben. Als het blijkt dat enige dagen voordat de Koeweide geopend wordt nog snel gemaaid moet worden, wekken de Vrienden van het Vondelpark toch minstens de indruk hier iets mee te maken te hebben.

Dit hele verhaal heb ik in mijn vorige artikel in een regel samengevat, en bleek inderdaad niet duidelijk genoeg. Daarom heb ik het meteen daarna weggehaald.
Na de eerste week van de opening heb ik geen paarden meer gezien op de Koeweide. Intussen is het gras weer hoog gegroeid, en zal het gemaaid moeten worden voordat er weer paarden op kunnen lopen. Misschien is het een goede suggestie voor Vincent Valk, eigenaar van de paarden van de Hollandsche Manege, om verdere vermoedens van belangenverstrengeling te voorkomen, uit te treden uit het bestuur van de Vrienden van het Vondelpark?

Of toch maar gewoon de oude Lakenvelder koeien terug op de Koeweide?

Het artikel waar het over gaat: Wat Wil Oud-Zuid met Ecologisch Beheer?

Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen